top of page

Mezinárodní setkání o podpoře duševního zdraví dětí v Praze

  • michalmilko5
  • před 1 dnem
  • Minut čtení: 2

Aktualizováno: před 14 hodinami

Ve středu 26. 11. 2025 jsme v Pražském centru primární prevence přivítali pedagogy, školní psychology, výchovné poradce a preventisty z Belgie.  Představili jsme jim programy Zipyho kamarádi, Jablíkovi kamarádi a SPARK Resilience, které rozvíjejí emoční, sociální a copingové dovednosti dětí ve věku 5–12 let. Součástí setkání bylo také představení výsledků výzkumu duševní pohody žáků pražských škol a programu ChildTalks+, zaměřeného na děti z rodin, kde rodiče trpí duševním onemocněním.


ree

Duševní zdraví žáků

Do našeho dotazníkového šetření se každoročně zapojuje více než 10 000 žáků a studentů pražských škol. Výsledky z prosince 2024 ukazují, že:•přibližně třetina žáků 2. stupně ZŠ a SŠ vykazuje závážné příznaky úzkosti a 40 %  příznaky deprese,• více než polovina má výrazné problémy se spánkem,• 21 % žáků vykazuje podle nástroje WHO velmi nízkou životní spokojenost a potřebovalo by odbornou pomoc,• více než polovina se potýkala s negativními dopady nadměrného užívání digitálních technologií.


Tyto výsledky odpovídají evropským studiím, které po covidových uzávěrách zaznamenaly nárůst úzkostí, depresí a oslabení sociálních vztahů. V mnoha zemích, včetně Belgie, jsou stejně jako v ČR kapacity odborné péče dlouhodobě přetížené, což potvrzuje význam včasné prevence ve školách.


Univerzální programy fungující v každé zemi

Programy Zipyho kamarádi, Jablíkovi kamarádi i SPARK jsou evidence-based, „culture-free“ a ověřené ve více než 30 zemích světa. Ačkoli se český a belgický školský systém liší, principy rozvoje emočních dovedností, resilience a zdravého řešení problémů jsou univerzální.


Přehled programů:

  • Zipyho kamarádi a Jablíkovi kamarádi – pro děti 5–9 let (MŠ a 1. stupeň ZŠ); práce s emocemi, komunikací, zvládáním konfliktů a vyhledáním pomoci.

  • SPARK Resilience – pro děti 10–12 let; pozitivní psychologie a kognitivně-behaviorální přístup; rozvoj psychické odolnosti a zvládání stresu.

  • ChildTalks+ – podpora dětí rodičů s duševním onemocněním; bezpečná komunikace a prevence psychických potíží.


Účastníky jsme seznámili s výzkumnými studiemi i zkušenostmi z implementace programů v praxi. V přátelském, neformálním prostředí si mohli vyzkoušet aktivity z metodik, například hledání vlastního řešení náročné situace podle dvou jednoduchých pravidel, která platí pro děti i dospělé: řešení mi pomůže cítit se lépe a zároveň neublíží mně ani nikomu jinému.


Silný zájem Belgie o implementaci

Belgičtí pedagogové, psychologové, a preventisté, kteří působili v organizaci, která síťuje belgické školy a doporučuje jim efektivní preventivní programy, projevili jednoznačný zájem nechat se v metodikách proškolit a podpořit jejich zavedení do belgických škol. Ocenili, že programy mohou zachytit potíže dětí v rané fázi a významně posílit školní prevenci.


Setkání potvrdilo, že mezinárodně ověřené programy pro podporu duševního zdraví dětí jsou velmi dobře využitelné napříč kulturami i školskými systémy. Díky spolupráci s Partnership for Children a dalšími partnery můžeme tyto kvalitní programy dále rozvíjet a nabízet pražským školám a společně tak posilovat duševní pohodu žáků a studentů.


Děkujeme organizaci AISIS za zprostředkování stáže, autorům metodik z britské Partnership for Children, české partnerské organizaci E-clinic, z.ú. a belgické Educa Santé, která programy šíří v Belgii.



 
 
bottom of page