„Žádné dítě by nemělo vyrůstat v azylovém domě nebo na ubytovně.“ Martin Hruška o čtyřech letech Městské nájemní agentury
- michalmilko5
- před 4 dny
- Minut čtení: 3

Městská nájemní agentura funguje už čtyři roky – a za tu dobu pomohla stovkám Pražanů k důstojnému bydlení. Její vedoucí Martin Hruška mluví o lidských příbězích, které mu utkvěly v paměti, vysvětluje, proč se do spolupráce s agenturou zapojují majitelé bytů, a proč je její každodenní práce často balancováním mezi profesionalitou a lidskostí.
Městská nájemní agentura slaví čtyři roky svého fungování – co vám při téhle bilanci vytane na mysli jako první?
Jsou to určitě konkrétní domácnosti a jejich lidské příběhy. Mám za to, že se tu 4 roky buduje něco výjimečného, win-win-win na všechny strany (nájemníci, majitelé, město Praha). Všichni lidé potřebují dobře bydlet, majitelé dostávají férovou částku bez práce a rizik a v našem hlavním městě mohou bydlet lidé, kteří popelaří, nebo si vydělávají po nocích úklidem tramvají (abych použil konkrétní příběhy).
Mnoho lidí možná netuší, že i oni sami mohou být klienty MNA. Kdo všechno může vaši pomoc využít?
Jsme uprostřed bytové krize, našimi klienty se mohou stát Pražané v bytové nouzi. Takových domácností, ohrožených bytovou nouzí, je zhruba 100 000. Nejsou to tedy zdaleka jen lidé bez domova, mohou to být i lidé, kteří by se ještě před pár lety řadili do „střední třídy“. Nemusejí to zároveň být lidé bez příjmu, ale i pracující domácnosti s nejistým bydlením.
S jakými životními příběhy se u klientů nejčastěji setkáváte?
To nelze říct takto souhrnně, každý příběh je unikátní. Kdybych však měl najít nějaké společné rysy, řekl bych, že často jsou to lidé bez sociálního kapitálu (tedy nemají okolo sebe přátele či rodinné příslušníky, kteří by je z té situace mohli pomoci dostat, podpořit je).
Co podle vás lidé o MNA často neví – a přitom by měli?
Že nemůžeme přijímat žádosti o bydlení na přímo. Každý den nám někdo volá, popisuje svůj příběh a žádá o pomoc s bydlením. Bohužel takovým lidem nedokážeme pomoci, především z kapacitních důvodů. Takové lidi jsme nuceni odkazovat na další kolegy, např. z Kontaktního místa pro bydlení. Naopak když byt přijmeme, nabízíme ho buď pro klienty KMB, případně spolupracujících sociálních služeb.
MNA je založena i na důvěře majitelů bytů. Proč se do spolupráce s vámi zapojují?
Řekl bych, že se opět jedná o kombinaci více faktorů, u každého je ta motivace trochu odlišná. Zpravidla jsou to nicméně majitelé, kteří mají zájem „pomáhat“. Velkou část našich majitelů oslovují garance, které nabízíme a celková bezpracnost využití naší služby.

Jak vypadá každodenní práce lidí, kteří MNA tvoří? Co všechno musí zvládnout?
Práce je to velmi rozmanitá, jak ostatně práce s lidmi bývá, přičemž sami na sebe vytváříme tlak na to, aby to bylo provedeno dobře, abychom byli fér nájemce (pro majitele) a fér pronajímatel (pro nájemníky). A navíc ještě chceme být užiteční pro Prahu jako takovou.
Směrem k majitelům zajišťujeme prohlídky bytů (ať už nově nabízených, nebo smluvní prohlídky). Komunikujeme s nimi při změnách evidenčních listů, prodlužování smluv, nebo ve chvíli, když se okolo bytu něco (např. dojde ke ztrátě klíčů).
Směrem k nájemníkům pak typicky komunikujeme jejich finanční bilanci, zajímá nás, jak se jim bydlí. Usilujeme o individuální přístup a bereme ohledy na výjimečnost každé situace.
A další velký balík každodenní práce / komunikace zahrnuje partnery, bez jejichž spolupráce bychom se neobešli, typicky sociální služby, ministerstva, realitky atp. A každou chvíli se o něčem společně radíme, plánujeme další kroky, zlepšujeme a zpřesňujeme naše vnitřní postupy.

Vzpomínáte si na nějaký konkrétní příběh klienta, který vás utvrdil, že má MNA smysl?
Když nám naše nájemkyně vyprávěla, že si její dítě poprvé mohlo přivést domů po škole kamaráda, to je pro mě osobně velmi silné. Ostatně velmi věřím, že by žádné dítě nemělo vyrůstat v azylovém domě či ubytovně.
Kam byste chtěl Městskou nájemní agenturu dál posouvat? Jaké výzvy vás čekají?
Největší výzva je pro MNA shánění bytů. Proto se velmi snažíme rozvíjet PR aktivity, ale i (a to je novinka) adresně cílit na majitele aktuálně pronajímající přes portál bezrealitky. V poslední době jsme se opět dostali na pozitivní trajektorii vývoje naší služby, roste nám počet bytů. Teď bychom rádi v nastoleném trendu pokračovali a ještě mírně přidali do kroku.
Commentaires