top of page

Třetina pražských žáků trpí duševními obtížemi, špatně spí a nemají důvěru v učitele

  • michalmilko5
  • 7. 5.
  • Minut čtení: 2

Třetina pražských žáků 2. stupně základních škol a středních škol vykazuje vážné příznaky úzkosti, 40 % žáků má příznaky deprese a více než polovina se potýká s problémy se spánkem. Celkem 21 % žáků by potřebovalo odbornou pomoc a podporu v oblasti duševního zdraví, protože mají velmi nízký wellbeing (životní spokojenost). Nejnovější výzkum provedlo naše Pražské centrum primární prevence, data pak zpracovala výzkumná agentura Anreva Solution. Dotazníkového šetření se zúčastnilo 10 238 žáků pražských škol v listopadu a prosinci 2024.


Výzkum ukázal alarmující výsledky:

  • 33 % žáků 2. stupně základních škol a středních škol vykazuje vážné příznaky úzkosti.

  • 40 % žáků má příznaky deprese.

  • Více než polovina žáků se potýká s problémy se spánkem.

  • Až 21 % žáků by potřebovalo odbornou pomoc v oblasti duševního zdraví.


„Je to smutná realita, kterou musíme akutně řešit. Třetina našich dětí se necítí dobře a mnoho z nich by potřebovalo odbornou pomoc. V Praze pracujeme na vytvoření sítě péče o duševní zdraví, která zahrnuje nová centra duševního zdraví a prevenci ve školách,“ říká k výsledkům výzkumu Alexandra Udženija, náměstkyně primátora pro oblast sociálních věcí a zdravotnictví.

Co nám dále ukazují data z výzkumu:

20,7 % žáků má velmi nízkou emoční pohodu (wellbeing).

27,3 % žáků trpí problémy se spánkem (insomnie).

11,8 % žáků vykazuje příznaky těžké úzkosti.



Nejdůležitější zjištění:

  • Žáci mají stále problémy s důvěrou ve své učitele (více než polovina nemá nikoho, komu by se svěřili se svými problémy).

  • Duševní nepohoda, zejména u dívek, zůstává dlouhodobě alarmující.


Potřebujeme rychlé změny! Posilujeme prevenci, připravujeme informační kampaně a vytváříme centra, kde budou mít děti možnost hledat pomoc včas a bezpečně.


Záznam tiskové konference


Tisková zpráva

Tiskovou zprávu a prezentace z tiskové konference najdete zde:


Comments


bottom of page